Tuesday, July 9, 2013

08

Ramadhan is coming,
Syawal is approaching.
But me feel nothing. Every year for these past 5 years, I feel empty, lonely and sad. People around me seem very happy to fast in this month. But for me. It's a hard time to face without mom especially during Syawal.

Bahasa Melayu pulak...
Bila manusia sibuk ziarah menziarahi sanak saudara. Aku hanya menanti di rumah akan kunjungan teman taulan, sanak saudara. Akan tetapi. Hanya kanak-kanak kampung yang datang beraraya untuk menjadi 'kaya' pabila kocek masing2 tebal dengan duit raya pemberian orang. Setelah 5 tahun mama pergi menemu Illahi. Rumah aku semakin sunyi. Tirai yang dipakai sebelum 5 tahun lepas masih tersemat di jendela dan pintu. Bukan kerana tak mampu. Tapi seisi keluarga yang hanya tinggal ayah, kakak, aku, ca'ah dan dik yah merasakan hari raya hari mengimbau kenangan. Bila Allah jemput mama pergi, maka Dia tarik pelbagai nikmat pergi bersama mama. Kuatkah aku untuk menjalani ibadah puasa kali ini? Allah. Aku memohon kepadaMu kekuatan agar aku mampu gagahi hari mendatang tanpa mama menemani. Kepada semua. Aku mohon maaf andai terkasar bahasa dan terguris hati.

 Dan hari ini, banyak perkara sia-sia yg telah aku lakukan. Plan nak swimming dan menketedarah mcd tak jadi. Akibat dari itu, aku ponteng kelas selama 2 jam dengan sia-sia.

No comments: